Waarom zijn wij met wimPe gestart?

Je kent het vast wel. Manlief gaat iedere dag naar zijn werk en de vrouw des huizes blijft thuis om te zorgen voor de kinderen en het huishouden. Zo ook bij ons. Lekker traditioneel gezin dus. Ouderwetse rolverdeling wellicht ook, maar het is een bewuste keuze geweest.

Wil je direct weten waar wimPe de afkorting van is? Klik dan hier.

In goed onderling overleg. Het gezin draait al jaren lekker, mede door deze keuze. Iedereen gaat op tijd naar school, maakt huiswerk op tijd, is op tijd op de sportactiviteiten en volgt aandachtig muziekles. Bij thuiskomst staan een pot thee en lekkere zelf gebakken koekjes klaar. Heerlijk. Niets mis mee, toch? Tussen de middag gezellig samen lunchen. Nogmaals, helemaal prima. Iedereen blij. Maar kinderen worden groot, zijn steeds zelfstandiger en delen hun tijdsbesteding steeds meer zelf in en zijn ook steeds minder afhankelijk.

Tijdens het opgroeien van onze kinderen hebben wij qua tijdsbesteding, energie en aandacht samen met het gezin altijd voor het gezin gekozen, maar nu is die situatie dus aan het veranderen. Gelukkig maar, dat hoort ook zo. Lekker je eigen weg vinden. De afgelopen jaren hebben wij allerlei ideeën ontwikkeld om voorbereid te zijn op het moment dat deze situatie zich zou voordoen.

Een aantal jaren geleden hebben wij samen plannen gemaakt om weer lekker aan het werk te gaan. Dan rest de vraag of dit in loondienst is of zelfstandig. Uiteindelijk toch gekozen voor het zelfstandig ondernemerschap, een mooie uitdaging. Jaren geleden en jarenlang vooral ervaring opgedaan in de horeca, dus het idee om een eigen lunchroom te starten was snel geboren. Of toch bedrijfscateraar worden? Allerlei ideeën. Maar hoe start je zoiets? De zoektocht in het starten van een eigen bedrijf was geboren, met hulp en advies van alle gezinsleden, gevraagd en ongevraagd.

Bij alle ideeën liepen wij tegen dezelfde vraag aan. Welk idee we ook zouden kiezen, er moet nogal wat gebeuren om je netwerk op te bouwen, je zichtbaarheid te creëren, je administratie op te zetten, etc. Maar waar te beginnen?

Goed, er moet in ieder geval een mooie website komen, we dienen een (domein-)naam te registreren, we moeten alle gangbare social media kanalen inzetten, we hebben kantoorautomatisering nodig, een boekhoudsysteem, een e-mail platform, we dienen e-mail campagnes op te kunnen zetten, we willen een webshop, een goede back-up voorziening, een documentenbeheersysteem, een bedrijfstelefoonnummer, een professionele huisstijl, etc. Teveel om op te noemen. We besloten om ons daar eens goed in te verdiepen, maar vooral om onszelf erin te gaan bekwamen. We zijn als startup aan de slag gegaan, maar hebben nog wel gewacht om het allemaal te formaliseren bij de Kamer van Koophandel. Dat komt later wel.

We zijn eerst een begroting gaan opstellen van alle bedrijfskosten. En dat heeft ons wel even teruggeworpen in ons enthousiasme en motivatie! Offertes die wij binnenkregen voor bovenstaande onderdelen, daar kreeg een paard de hik van. Een greep uit de opstartkosten:

  • Website: 1950 euro eenmalig
  • Hosting: 1098 euro per jaar
  • Webshop: 1204 euro eenmalig
  • Back-upvoorziening: 72 euro per jaar
  • Kantoorautomatisering: 3100 euro eenmalig
  • Telefoonaansluiting (vast en mobiel): 460 euro eenmalig + abonnementskosten
  • Social media adviesplan: 750 euro
  • Boekhoudsysteem: 35 euro per maand
  • Etc., etc.

We irriteerden ons mateloos aan de bureaus die heel veel geld vragen voor het ontwerpen van een website en de realisatie daarvan (het beheer is ook nog eens slecht zelf te doen), voor het inrichten van een kantooromgeving (server, laptop, back-up, etc.), voor het inrichten van een webshop, het hosten van een e-mail platform, etc. Prijzen die naar onze mening niet passen bij een kleine zelfstandige.

Zoveel opstartkosten? Dat moet toch ook anders kunnen? In feite waren wij ‘alleen’ continue op zoek naar Presence (hoe realiseren wij zichtbaarheid met ons nieuwe bedrijf?), Power (hoe organiseren wij de kantoorautomatisering zo dat wij ook daadwerkelijk digitaal behendig zijn?) en Productivity (hoe zorgen wij dat wij met minimale resources zo productief mogelijk zijn?). Gekscherend hebben wij het vaak over de vraag gehad “waar is mijn P eigenlijk?”. En zie, de naam van ons bedrijf was geboren: wimPe.

Op zoek naar deze P’s zijn wij veel zelf gaan doen. Wat is er slim in te zetten, wat is betaalbaar, wat is flexibel, waar kunnen wij training volgen, etc. Jarenlang hebben wij gedurende onze zoektocht en tijdens trainingen bijvoorbeeld diverse tools uitgeprobeerd om zelf een website te bouwen. Verder een zeer divers en rijk landschap bekeken en getest voor de kantoorautomatisering (o.a. SugarCRM, Gmail, Dropbox, Exact Online, KPN Back-up, etc.).

En ja, je voelt het natuurlijk al aankomen: we hebben de demotiverende offertes van tafel weten te vegen. Wil je weten hoe? We hebben er wel veel tijd en energie in moeten steken, daar hebben wij de afgelopen jaren ons vol overgave op gestort. Daarbij realiseerden wij ons dat dit niet voor iedere zelfstandige is weggelegd. Daar moet immers direct brood op de plank komen, wij waren nog ‘slechts’ oriënterend. Wij hebben ons die tijd kunnen permitteren en dat is pure luxe, dat begonnen wij ons steeds meer te realiseren. Dat is onze echte investering in wimPe geweest: het gevecht tegen de gevestigde orde, tegen wat gangbaar is, wat er van je verwacht wordt als ondernemer. Webinars volgen, naar beurzen gaan, trainingen volgen, boeken lezen, aansluiting zoeken bij online communities, aansluiten bij diverse netwerkorganisaties, openstaan voor extern advies, succesvolle ondernemers opgezocht, etc.

Veel zelfstandige ondernemers die wij de afgelopen jaren hebben mogen leren kennen zijn gejaagd en claimen tijd te kort te komen. Op de vraag hoe het gaat wordt veelal geantwoord “Druk!”. Ze zijn daardoor vaak de 3 P’s (Power, Presence en Productivity) uit het oog verloren, weten niet hoe ze dat handen en voeten moeten geven of betalen daar de hoofdprijs voor. P’s die juist nodig zijn om je minder opgejaagd te voelen, om je meesterschap en vakmanschap perfect uit te dragen. Je bent natuurlijk goed in wat je doet, maar online zichtbaarheid, digitale behendigheid en productiviteit zijn soms ver te zoeken of nogmaals, erg duur.

wimPe heeft de oplossing. De invulling van deze P’s en de kennis die wij hier mee hebben opgedaan, heeft er toe geleid dat wij nu juist daar ons bedrijf van hebben gemaakt. Alle kennis kunnen wij prima inzetten voor andere zelfstandigen. Dus nee, geen lunchroom, geen catering, niets van dat alles. Wij gaan anderen ook helpen met het vinden van deze P’s, maar dan betaalbaar, snel en betrouwbaar. Zonder inzet van dure marketing- en/of reclamebureaus, zonder dure IT-dienstverlener, zonder een grote telefoonprovider in de arm te nemen, zonder e-commerce specialisten voor de webshop, zonder social media goeroes, etc. Gewoon, met oog en gevoel voor wat een kleine zelfstandige nu echt nodig heeft.

Het is ons dus gelukt. Het kan echt! Onze kosten hiervoor? Ongeveer 450 euro per jaar en geen eenmalige kosten. Onze zichtbaarheid? Jij leest dit, dus zijn wij voor jou zichtbaar en dat is voor ons meer dan voldoende. Onze opgebouwde kennis? Met name uitgebreide en bewezen kennis van WordPress en WooCommerce, Office 365 en Azure. Alles volledig in de cloud, anywhere, anytime, anyplace.

Waar nodig kunnen wij binnen ons netwerk ook nog externe expertise inschakelen.

 

wimPe kan je prima overtuigen van de mogelijkheden die je tegenwoordig hebt. Mogelijkheden die in het verleden onbereikbaar waren of veel te duur voor een kleine zelfstandige.

Door slim diverse tools in te zetten kun je betrekkelijk eenvoudig zelf zorgdragen voor meer presence, power en productivity!

 

Inmiddels staat de naam wimPe nu ook voor “wimPe Is Mijn Passie en Expertise”. In onze zoektocht waren wij namelijk jaren op zoek naar Power, Productivity en Presence, maar uiteindelijk hebben wij onze passie gevonden. Het mooiste cadeau tijdens onze zoektocht. Wij willen wimPe gaan inzetten voor dingen die wij echt leuk vinden, met passie. Mogen wij deze passie aan je overbrengen? We gaan graag eens in gesprek met je. Neem je contact met ons op?